Teknisk SEO analyse

En SEO analyse indeholder mange punkter som skal spille sammen for at dit site kommer godt op i listerne ved Google.

På listeform ser det nogenlunde sådan ud for den tekniske del, det er efter at design er på plads.

Til indholdet skal nogle af disse trin inkorporeres:

Søgeordsanalyse – hvilke ord vil du findes på og hvor gode er de

Titler – på dine sider skal være unikke og relaterede til indholdet på siden, brug endelig et eller to keywords heri.

Meta description – er den tekst som står under links når du søger, gør den præcis og sigende. Du kan nu bruge rich snippets som også er en meta tekst, her kan du bare putte billeder i også.

Content – brug keywords og overskrifter. Du skal have en H! og gerne flere H2 overskrifter i din tekst, dvs. den skal deles op i paragrafer så den er nem at læse. Har du billeder på siden skal billedets titel være sigende , ikke et tal. Du skal huske alt-teksten som fortæller hvad billedet viser.

Interne links imelem dine sider skal virke og du skal helst kunne komme til de fleste sider fra en. Du må ikke lægge alt dit indhold på øverste niveau, der skal kun forsiden være og hovedmenuen. Et godt site er opbygget så kunderne kan nå det produkt de er interesseret i på 3 klik, ikke mere.

Sociale medier og video – hvis du er på nogle sociale medier så sæt endelig et ikon link ind til din side der. Har du lavet videoer som er på Youtube så gør det samme eller embed dem på din side.

Google er en vigtig brik i din SEO, du skal have en Google konto. Så har du adgang til Webmaster tools, adwords og Analytic. I Webmaster tools skal du tage ejerskab af dit site, både det med www og uden. Du får en kode som du lægger i roden af dit site og så kan Google se at det er dit. Du kan også få en oversigt over hvor godt dit site klarer sig via pagerank og hvor god din SEO er.

I Adwords laver du reklame kampagner med annoncer som koster det beløb du har sat hver gang en bruger klikker på den. Det er altså ikke gratis, til gengæld bestemmer du helt selv hvor meget du vil bruge pr måned.

I Google analytic skal du melde dit site til og kopiere en tekst ind i headeren på hver side, så kan Analytic generer trafikdata for dig som du kan hente ud hvis du har lyst.

Linkbuilding – eller backlinks – er links der går IND til dit site. De er svære at få med mindre du kender en masse firmaer med høj trafik. Får du links fra venner og familie betyder det ikke så meget men gør det alligevel.