22 SEO begreber og definitioner

Herunder finder du en liste over 22 SEO begreber og Definitioner …

SEM
Search Engine Marketing – Betegnelsen som dækker over alle former for markedsføring i søgemaskinerne(Google, yahoo og MSN) – Den organisk type af optimering og de kommercielle services som f.eks. Google AdWords.

SEO
Search Engine Optimization, på Dansk: Søgemaskineoptimering. Metoden man bruger til at ændre et websted, så webstedet bliver bedre placeret i det organiske søgeresultat – on page SEO & off page SEO.

Organisk søgeresultat
Det organiske søgeresultat i en søgemaskine, er det søgeresultat der ikke er betalte annoncer. De resultater, der kommer op naturligt baseret på deres indeksering i en søgemaskine. Organiske søgeresultater er gode. Vi ønsker alle at komme op i toppen af de organiske søgninger ved hjælp af søgeord vores hjemmeside er optimeret til. For eksempel søger man efter “Paw” vil man få denne hjemmeside frem i det organiske søgeresultat.

PPC
Pay Per Click. Advertising metode, hvor en annoncør betaler for deres annoncer (som vises på en given webside), hvis og kun hvis nogen rent faktisk klikker på annoncen. Afregning pr. klik (Betal pr. klik)

Title-tag
Title tag er et meta-data element, der bestemmer den faktiske “titel” af en given hjemmeside. Titlen er den, der vises i den øverste linje i din browser.

Metatags
Webside specifikke, beskrivende oplysninger, der hjælper søgemaskinerne med  identificere formålet med og emnet for en hjemmeside. Fælles meta-data omfatter en webside titel, beskrivelse og søgeord notering(title, keywords, description).

Alt Tag
En HTML-attributten som typisk anvendes inden for IMG-tag for at give alternative tekst når billederne på hjemmeside ikke kan vises.

Anchor Tag
Et HTML-tag, der giver dig mulighed for at lave et link til et andet dokument eller en webside (<a href=”www.hjemmesideadresse.dk”>hjemmesideadresse.dk</a>).

Destinationssiders
En indholdsrige hjemmeside omkring et bestemt emne, produkt eller konverteringsmål.

Keyword Densitet
Hvor ofte et søgeord eller søgeordssætning bruges på en hjemmeside.

CSS
Cascading Style Sheets. Et sprog, der bruges til at beskrive, hvordan en webside skal se ud. Bruges til at styre skriftstørrelser, grafisk layout, farve osv.

CPC
Cost Per Click. Typisk for at måle de omkostninger, der er forbundet med at erhverve webtrafik (se evt. PPC).

301 Redirect
Metoden man bruger til at omdirigere en gammel hjemmeside til en ny placering.  301 redirect indebærer, at flytningen er permanent (i modsætning til 302 midlertidig redirect osv.)

Konverteringsfrekvens
Webtrafik som opfylder et forud fastsat mål, såsom køb af et bestemt produkt eller udfyldelse af en tilmeldingsblanket, osv.

Blog
“Web Log”. En slags online dagbog.

SERP
Søgemaskineresultats side. Opremsningen af hjemmesider, som en søgemaskine viser til en bruger, på baggrund af det indtastet søgeord.

Spider
Programmer skrevet til gennemsøge internettet automatisk af forskellige årsager (google bruger deres spider til at indeksere hjemmesider.) alias web robotter, webcrawlerne, bots, internet bots.

White Hat SEO
Brug af anerkendte og lovlige SEO metoder for at få højere placeringer i søgemaskinerne.

Black Hat SEO
Brugen af ikke anerkendte SEO metoder for at få højere placeringer i søgemaskinerne. Ved brug af blackhat SEO metoder løber man en risiko for at blive slettet eller fjernet fra det organiske søgeresultatet.

B2B
Business to business. Marketing strategi, der indebærer transaktion af varer eller tjenesteydelser mellem virksomheder.

B2C
Business to Consumer. Transaktion af varer eller tjenesteydelser direkte til den endelige forbruger.

RSS
RSS-feeds bruges af rigtig mange via RSS-readere. RSS-readere er programmer, der kan samle RSS-feeds fra mange forskellige kilder.

– Jeg håber du finder disse 22 begreber og definitioner brugbare 🙂

Held og lykke med søgemaskineoptimeringen af din hjemmeside

Skriv et svar