Mini checkliste til SEO

Der findes som sådan ingen hjemmesider der er ens bygget op, der er mange forskellige shop og CMS systemer. Der er dog flere forskellige elementer der ofte går igen, når en hjemmeside skal søgemaskineoptimeres.

Enkelte elementer er vigtigere end andre, men hvis du skal gennemgå din hjemmeside, så er denne SEO checkliste et godt udgangspunkt for dig.

Meta-tags

  1. Søgeord i “Title-tag”, det er den overskrift der bliver præsenteret for brugeren i Google.dk’s søgeresultat. Dit title tag må ikke være længere end 62 tegn.
  2. Søgeord i “Description-tag”, det er de 2 linier der bliver præsenteret for brugeren i Google.dk’s søgeresultat. Dit description tag må ikke indeholde mere end 155 tegn.
  3. Søgeord i “Keywords-tag”, det er her du skal skrive de 2-3 søgeord, der beskriver din hjemmesides indhold bedst.

Tekst

  1. Overskrifterne på din hjemmeside bør indeholde dit søgeord.
  2. Brødteksten på din hjemmeside skal indeholde dit søgeord.
  3. Søgeords tætheden i din brødtekst bør være omkring 2-3 procent.
  4. Fremhævet tekst, du bør – hvis det kan fremgå naturligt for brugeren, at markere dit eller dine søgeord med fed.
  5. Dit eller dine søgeord, bør fremgå i starten, midten og slutningen af din brødtekst.

Billeder

  1. Søgeord i “Alt-tag” på dine billeder, der beskriver din sides indhold.
  2. Søgeordet eller søgeordene bør nævnes i dine billeders filnavne.
  3. Størrelsen på billedet bør ikke overskride 25 kb.

Links

  1. Dit eller dine søgeord, bør fremgå i dine interne links.
  2. Dit eller dine søgeord, skal IKKE fremgå i eksterne links.

HTML/CSS/Javascript

  1. Din html kode bør opbygges således at din hjemmesides tekst, bliver præcenteret for søgemaskinernes robotter så tidligt som muligt.
  2. Du kan med fordel bruge CSS til at style din kode med.
  3. Bruger du Javascript, er det vigtigt at koden er skrevet, således at søgemaskinernes robotter kan læse og forstå denne.

Der ud over bør du følge med i din statistik, du kan med fordel benytte Google Analytics. Du skal holde øje med elementer som, afvisnings procent, side visninger pr. besøg, unikke besøg.

Dette er en gratis SEO checkliste, til dig der arbejder med gør-det-selv SEO. Der er mange flere elementer, der kan og eller skal tages højde for i forbindelse med søgeoptimering af en hjemmeside. Kom gerne med forslag og kommentarer til listen…

Skriv et svar